Новини
Българският СОЛВИТ център през 2024 година
За осемнадесетгодишния период от датата на присъединяването на Република България към Европейския съюз (ЕС) до 31 декември 2024 г. Българският СОЛВИТ център е получил общо 9491 жалби от граждани и фирми.
В периода 1 януари – 31 декември 2024 г. в националния СОЛВИТ център са постъпили 1743 жалби от граждани и представители на бизнеса, което представлява почти тройно увеличение спрямо броя на получените жалби в рамките на предходната година (610 бр.).
За отчетния период в системата за Вътрешния пазар – ИМИ, има регистрирани общо 1476 жалби от български граждани (или граждани на други държави на ЕС, които са се обърнали към Българския СОЛВИТ център в качеството на местен), които се намират на различен етап на обработка. От регистрираните жалби, 485 бр. случаи са успешно приключени. Триста, тридесет и три (333 бр.) случая са затворени от водещия СОЛВИТ център (ВСЦ) като нерешени. Същият е броят и на неприетите случаи, които не са отговорили на критериите за допустимост на СОЛВИТ. Следва да се има предвид, че по голяма част от неприетите случаи също се извършва кореспонденция с жалбоподателите и с компетентните институции, така че да се прецени, дали жалбата отговаря на критериите за завеждане на случай срещу друга държава – членка на ЕС. Сто, четиридесет и седем (147 бр.) случаи все още са отворени, тъй като не е изтекъл срокът за намиране на решение в рамките на СОЛВИТ, а 61 бр. са в процес на събиране на информация и подготовка.
Всеки СОЛВИТ случай носи информация за област от националното законодателство, в която България или друга държава членка не е въвела напълно или не прилага правилно правото на Европейския съюз.
През 2024 г. процентът на жалби в областта на социалната сигурност, получени от Българския СОЛВИТ център, е над 90 %.
Социалната сигурност остава най-значимата област, създаваща пречки пред гражданите за реализирането на правата им в рамките на Вътрешния пазар. Това също е и областта с най-много регистрирани случаи на ниво ЕС в рамките на цялата мрежа СОЛВИТ.
Една от основните причини е липсата на изричен срок в координационните регламенти за социална сигурност за отговор от страна на чужда компетентна институция. Именно във връзка с тази липса на посочен конкретен срок са и най-масовите оплаквания на български граждани в областта на социалната сигурност.
Гражданите очакват с месеци, а понякога дори и с години формуляри от други държави членки, които са им необходими, за да могат да се възползват от предоставените им от европейското законодателство права в областта на социалната сигурност.
Другите области, в които сме получили жалби, са разрешенията за пребиваване, възстановяване на данък добавен астойност (ДДС), издаване на шофьорски книжки и регистрация на моторни превозни средства (МПС), граничен контрол и визи, признаване на професионални квалификации и права в областта на заетостта и достъпа до образование.
За отчетния период най-голям брой жалби са постъпили срещу Гърция – 578 бр. На второ място са жалбите срещу Франция – 476 бр.
Над сто броя са жалбите срещу Германия – 147 бр.
По-голям брой жалби имаме срещу Испания – 93 бр.; Кипър – 80 бр.; Италия – 67 бр., Ирландия – 54 бр., следвани от Белгия – 37 бр., Португалия – 34 бр, Австрия – 21 бр., Нидерландия и Чехия по 14 бр., Дания и Швеция по 12 бр., Норвегия – 11 бр. По-малък е броят на жалбите срещу Малта – 6 бр., Хърватия – 5 бр., Румъния – 3 бр., Люксембург, Полша, Словакия и Словения по 2 бр., и по 1 бр. срещу Исландия, Литва, Унгария и Финландия.
.