Най-новото от СОЛВИТ

Българският СОЛВИТ център през 2024 година

За осемнадесетгодишния период от датата на присъединяването на Република България към Европейския съюз (ЕС) до 31 декември 2024 г. Българският СОЛВИТ център е получил общо 9491 жалби от граждани и фирми.

В периода 1 януари – 31 декември 2024 г. в националния СОЛВИТ център са постъпили 1743 жалби от граждани и представители на бизнеса, което представлява почти тройно увеличение спрямо броя на получените жалби в рамките на предходната година (610 бр.).

За отчетния период в системата за Вътрешния пазар – ИМИ, има регистрирани общо 1476 жалби от български граждани (или граждани на други държави на ЕС, които са се обърнали към Българския СОЛВИТ център в качеството на местен), които се намират на различен етап на обработка. От регистрираните жалби, 485 бр. случаи са успешно приключени. Триста, тридесет и три (333 бр.) случая са затворени от водещия СОЛВИТ център (ВСЦ) като нерешени. Същият е броят и на неприетите случаи, които не са отговорили на критериите за допустимост на СОЛВИТ. Следва да се има предвид, че по голяма част от неприетите случаи също се извършва кореспонденция с жалбоподателите и с компетентните институции, така че да се прецени, дали жалбата отговаря на критериите за завеждане на случай срещу друга държава – членка на ЕС. Сто, четиридесет и седем (147 бр.) случаи все още са отворени, тъй като не е изтекъл срокът за намиране на решение в рамките на СОЛВИТ, а 61 бр. са в процес на събиране на информация и подготовка.

Всеки СОЛВИТ случай носи информация за област от националното законодателство, в която България или друга държава членка не е въвела напълно или не прилага правилно правото на Европейския съюз.

През 2024 г. процентът на жалби в областта на социалната сигурност, получени от Българския СОЛВИТ център, е над 90 %.

Социалната сигурност остава най-значимата област, създаваща пречки пред гражданите за реализирането на правата им в рамките на Вътрешния пазар. Това също е и областта с най-много регистрирани случаи на ниво ЕС в рамките на цялата мрежа СОЛВИТ.

Една от основните причини е липсата на изричен срок в координационните регламенти за социална сигурност за отговор от страна на чужда компетентна институция. Именно във връзка с тази липса на посочен конкретен срок са и най-масовите оплаквания на български граждани в областта на социалната сигурност.

Гражданите очакват с месеци, а понякога дори и с години формуляри от други държави членки, които са им необходими, за да могат да се възползват от предоставените им от европейското законодателство права в областта на социалната сигурност.

Другите области, в които сме получили жалби, са разрешенията за пребиваване, възстановяване на данък добавен астойност (ДДС), издаване на шофьорски книжки и регистрация на моторни превозни средства (МПС), граничен контрол и визи, признаване на професионални квалификации и права в областта на заетостта и достъпа до образование.

За отчетния период най-голям брой жалби са постъпили срещу Гърция – 578 бр. На второ място са жалбите срещу Франция – 476 бр.

Над сто броя са жалбите срещу Германия – 147 бр.

По-голям брой жалби имаме срещу Испания – 93 бр.; Кипър – 80 бр.; Италия – 67 бр., Ирландия – 54 бр., следвани от Белгия – 37 бр., Португалия – 34 бр, Австрия – 21 бр., Нидерландия и Чехия по 14 бр., Дания и Швеция по 12 бр., Норвегия – 11 бр. По-малък е броят на жалбите срещу Малта – 6 бр., Хърватия – 5 бр., Румъния – 3 бр., Люксембург, Полша, Словакия и Словения по 2 бр., и по 1 бр. срещу Исландия, Литва, Унгария и Финландия.

.